Marketing w handlu detalicznym
Marketing w handlu detalicznym ma do spełniania 2 podstawowe zadania:
- przyciągnąć klientów do sklepu (tradycyjnego lub wirtualnego)
- skłonić ich do dokonania zakupów w tym sklepie.
Główne elementy marketingu w handlu detalicznym:
- Lokalizacja
- Wizerunek
- Otoczenie wewnętrzne
- Asortyment
- Bodźce pochodzące od sklepu
- Relacje z klientami i kształtowanie ich lojalności
Czynniki (omawiane w poszczególnych punktach) te zmierzają do zadowolenia klientów. Dochodzi do niego wówczas, gdy oczekiwania klientów zostaną zaspokojone (lub najlepiej przekroczone). Zadowolony klient może zawsze powrócić do sklepu, by dokonać ponownego zakupu lub polecić go swoim znajomych. Czynniki wpływające na atmosferę, mogą mieć charakter:
- wzrokowy: barwy, natężenie oświetlenia, wygląd przedmiotów (wielkość i kształt)
- słuchowy: muzyka (rytm, styl), dźwięki (natężenie wysokości)
- węchowy: zapachy (charakter, intensywność)
- dotykowy: temperatura, faktura, możliwość kontaktu dotykowego
- smakowy: wrażenia smakowe (charakter, intensywność)